bab 6

Pulau Langkawi memang satu kepulauan yang amat indah. Pemandangannya
sungguh menyejukkan mata dan angin yang sepoi-sepoi bahasa memang amat
menyamankan. Hah.. tenangya.. Ariel yang berjalan di persisiran pantai tiba-tiba bersuara 
sambil menyaksikan pemandangan laut yang berada dihadapanya kini.
  
“Sayang... You buat apa kat sini. Sampai hati you tinggalkan I sorang-sorang.
Tunggu la I, kejap... I nak beli air tu. Haus…” Tiba-tiba seorang perempuan memeluk 
Ariel dari belakang dan merengek seperti budak kecil. Ternyata perempuan itu, bukanlah 
Lily. Tetapi seorang perempuan yang tinggi lampai dan mempunyai susuk tubuh seperti 
seorang model. Dengan kulit wajah yang putih, mata yang sepet, mempunyai sebatang 
hidung yang mancung dan juga seulas bibir yang merah semulajadi. Mungkin orang 
ramai akan menyangka bahawa dirinya itu seseorang yang berbangsa cina. Tetapi 
itu semua ternyata silap. Dia, mempunyai wajah sebegitu kerana mempunyai darah
kacukan melayu dan thailand.
  
Ariel yang terkejut dengan pelukan tiba-tiba dari arisa, memusingkan badannya
menghadap Arisa. “Ye… sayang… Sorry ye.. I ingat kan you lama dekat situ.. lagi pun,  
tengok ramai orang yang nak beli air kelapa tu.  Sebab tu I jalan dulu…” Jawab Ariel 
sambil mencuit dagu Arisa.
  
“Ala.. You ni. Tak romantik lansung la... Sepatutnya dia yang belikan air untuk
kita. Ni tak, kita pulak yang kena beli sendiri.” Arisa yang merajuk dengan Ariel, 
menarik muka masam. Dipalingkan wajahnya ke arah laut yang terbentang luas di
hadapanya sekarang ini. Geram rasa hatinya mengenangkan perangai si Ariel ini. Saat ini,
dia mahu Ariel memujuk dirinya.
  
“Ok… Ok… I salah… I minta maaf ye. I janji, I tak buat lagi ye….
 Lepas ni I ikut je you pergi mana… I janji tak kan tinggalkan you…” Ariel
cuba memujuk. Di pegangnya kedua-dua bahu Arisa dan memusingkan badan Arisa 
menghadap dirinya. Mata Arisa di renung sedalamnya. Ah.. Si Ariel seorang ini memang 
pandai mencairkan hati-hati gadis yang didampinginya. Secepat mana hati gadis-gadis itu 
dilembutkan, sepantas itu lah gadis-gadis itu ditinggalkan. Memang dasar semua gadis
yang berdamping dengan dirinya bukan mencintainya, tetapi hanya mencintai wang yang
dimiliki oleh Ariel, termasuklah Arisa. Kalau setakat untuk dibuat stok girlfriend boleh
lah, kalau untuk dijadikan isteri, hanya Nur sahaja yang layak memenuhi kekosongan
jiwanya.

Arisa yang sememangya sudah terpanar dengan renungan mata Ariel dan suara
Ariel  yang seakan berbisik memujuknya, hanya mampu tersenyum memandang Ariel.
Alangkah indahnya saat ini, dirasakan oleh Arisa. Berdua-duan bersama kekasih hatinya,
berkejaran di persisiran pantai. Ariel, aku benar-benar mencintai dirimu, dan aku ingin
kau tahu bahawa aku sangat ikhlas dalam menyayangi dirimu. Walaupun aku tahu, kau
bukanlah seorang lelaki yang setia. Tetapi aku tidak pedulikan itu semua. Aku
akan cuba untuk, memiliki hatimu. Aku tidak akan membenarkan sesiapa untuk
merampas dirimu daripada aku. Itu janjiku.


****
maaf kalau hasil karya saya tidak sebagus mana. saya masih lagi hijau dan mahu belajar. ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan