BAB 2

Ohoiiii... Asyraf. Kau ni kan. Mulut.... bikin gua sentap la..  aku bukan  nak
habiskan duit family aku...  Aku Cuma nak rilek-rilek dulu... tenangkan fikiran dulu...
cari awek-awek dulu... kita...” belum sempat Ariel menghabiskan ayatnya yang terakhir.
Asyraf sudah mencelah. Geram juga Ariel dengan si Asyraf ni.
  
“Ah ye.. rilek-rilek dulu.. tenang-tenangkan fikiran dulu.. cari awek-awek dulu..
 pas tu... Kalau, awek-awek tu mengandung.. ayah-ayah dia orang cari lu dulu...” sampuk
 Asyraf, sambil mengikut gaya cakap Ariel.  Saja di buatnya begitu, agar Ariel terasa.
 Bukan tidak dinasihatkan dengan cara baik. Tetapi sudah banyak kali. Tidak mahu
 diikutnya. Sekarang terpaksa lah, Asyraf mengunakan cara sindiran agar Ariel terasa.
  
“Haha... biarlah Asyraf. Siapa suruh tak reti jaga anak. Bukan salah aku la, kalau
 anak dia orang rosak. Tak kan kita nak tolak ikan dah ada depan mata beb!” Jawab Ariel
 selamba, didepan Asyraf. Walaupun dibibir Ariel berkata  begitu, tetapi  jauh disudut
 hatinya dia tidak lah segila dan sekejam itu. Tak kan la aku nak rosakan anak dara orang.
 Biar betul Asyraf ni. Bebel Ariel didalam hati.

 “Yelah Ariel.. suke hati kau ni. Aku pun tak nak buat syarahan kat sini. Ni
 aku nak cakap. Mama kau tu. dah sibuk tanya kat aku, kau kat mana. Aduh.. naik jenuh
 aku bagi alasan. Aku rasa baik kau balik rumah la. Tolong la aku ni. Aku ni dah la
 banyak dosa. Kau nak aku tambah lagi dosa dengan tipu mama kau ke..” Walaupun
 Asyraf sedang bercakap dengan Ariel, jari-jemarinya tetap terus menaip dan wajahnya
 tetap menatap skrin komputer dihadapanya. Berlainan sungguh perangainya dengan
 Ariel, sepupunya sendiri. Perangai Ariel yang pemalas itu. Memang tidak tahu lah,
 perangai siapa yang di ikutnya.
  
“Ape??? Mummy cari aku. Aduh. Apa sih. Nanti aku balik la... kau cakap dengan
 dia... nanti aku balik ye. Sayang kau Asyraf.. ” Belum sempat Asraf menjawab, Ariel
 sudah bangun dan berlari keluar dari pejabatnya. Asyraf, yang dari tadi sibuk
 menyiapkan proposal untuk mendapatkan projek untuk membuat hotel di Kota Impian,
 hanya mampu melihat Ariel keluar dari pejabatnya. Asyraf mengeleng-gelengkan kepala,
 melihat telatah Ariel yang seperti kebudak-budakan, walaupun umurnya sudah masuk 22
 tahun.
  
Fuhh.. selamat aku dapat lari. Kalau tidak... habis lah. Bebel Ariel sambil
 wajahnya tersenyum tanda kelegaan kerana dapat melarikan diri daripada Asyraf. Bukan
 dia tidak mahu balik ke rumah berjumpa dengan mama dan papanya. Tetapi dia berasa
 bosan, apabila mamanya sering kali menimbulkan persoalan untuk bekerja di Syarikat
 Mega Development Sdn Bhd. Bukan dia tidak mahu  untuk membina kerjaya sekarang.
 Tetapi dia masih lagi tidak puas dengan kehidupannya sekarang. Nanti kalau sudah
 bekerja, hidupnya terikat pula dengan kerja yang bertimbun-timbun. Lagi pun, duit
 keluarganya, memang tidak akan habis sehingga tujuh keturunan. Jutawan Malaysia.
 Siapa yang tidak kenal dengan Tan Sri Al-Mansyur pemilik Syarikat Mega Development
 Sdn Bhd. Syarikat pembinaan ternama di Malaysia ini 

Ting.. pintu lift terbuka dan terus mematikan lamunan Ariel. Sekarang ini, mata
 Ariel terpanar dengan seorang gadis yang berada di hadapannya kini. Seorang gadis yang
 memakai baju kurung berwarna merah jambu dengan rambut yang diikatkan ketepi dan
 memegang sebuah fail. Wooo.. cantik...
  
Nur yang berada didalam lift, segera keluar apabila pintu lift terbuka. Sesiapa
 sahaja yang berada di hadapanya sekarang ini tidak akan di ambil peduli. Sekarang ini,
 hatinya rasa sangat gementar untuk ditemuduga. Ya Allah.. bantu lah hambamu ini. Doa
Nur.Jantung aku ni dah macam nak meletup dah saat ni.. 

“Err.. ye cik. Ada apa-apa yang boleh saya bantu.” Tanya Ayesha, bila melihat
Nur seperti mencari sesuatu.
  
“Ah.. ye.. ye..  Nama saya Nur. Saya nak tumpang tanya. Tadi kat bawah saya ada
 nampak iklan mengenai jawatan kosong. Memerlukan pekerja wanita kan? Saya datang
 sini sebab hal tu lah.” Jawab Nur, tergagap-gagap. Takut- takut juga kalau tersilap
 department. Malu dia nanti.
  
“Oh.. memang ada. Sila tunggu sebentar ye.” Ayesha dengan segera memberitahu
 Asyraf dengan menggunakan intercom  yang ada dihadapannya. Sememangya Ayesha
 seorang setiausaha yang cekap. Sama seperti bosnya juga.   

“Errm... Cik, kalau tak keberatan boleh saya tahu kerja apa sebenarya yang
 ditawarkan. Sebab.. dalam iklan tu tak ada mention apa-apa pun.” Tanya Nur.
  
Terlanjur aku lalu dekat sini, ada pula tawaran kerja. Boleh juga aku cuba nasib.
 Sebab memang tujuan dia keluar hari ini untuk mencari kerja. Kerja apa lah yang
 ditawarkan. Iklan di bawah tak ada pula menyatakan apa-apa. Cuma menyatakan syarikat
 Mega ini memerlukan pekerja wanita. Itu sahaja.
  
 Tiba-tiba fikirannye melayang. Macam mana kalau dia ditipu? Buatnya kalau
 dia dijual! Macam mana? Aduh....

 “Encik.. tolong... Janganlah buat saya macam ni. janganlah jual saya encik.. ”
 Rayu Nur, sambil melutut.
  
“Botak. Tunggu apa lagi. Bawak perempuan ni pergi, cepat! Pakaikan dia dress
 warna merah. Lepas tu solek kan dia. Malam ni, Tuan Eric nak dia. ” John diberikan
arahan.
  
“Encik.... Jangan encik... saya merayu...” Nur menarik-narik tangan lelaki yang
 bertubuh sasa dan berkulit hitam dihadapannya, tanda tidak mahu mengikut John pergi.
  
“Itu saya tak dapat nak terangkan. Saya rasa lebih baik cik tanya sendiri dengan
 Encik Asyraf. Sekarang cik boleh masuk. Encik Asyraf sedang tunggu cik kat dalam.
 Err.. cik. Cik Nur..”
  
Panggilan Ayesha mematikan lamunan Nur. “Err.. Ape cik.. ” tanya Nur. apabila
 dia tidak mendengar apa yang dicakapkan oleh Ayesha sebentar tadi.
  
“Cik Nur dah boleh masuk dalam. Encik Asyraf sedang menunggu. Silakan”

“Oh.. terima kasih. ” Nur melangkah masuk ke dalam. Raut wajahnya yang putih
gebu itu sudah merah padam bila teringatkan kelakuanya di depan Ayesha. Yang 
tiba-tiba menjerit tak mahu dijual. Malunye....... Aduh.. hari pertama dah jadi macam ni.
Keluh Nur.
  
Tok..tok.. Nur mengetuk pintu bilik pejabat Asyraf.

“Masuk..! ” Jerit Asyraf dari dalam. Perlahan-lahan Nur membuka pintu. Sekarang yang dilihat di hadapannya sebuah kerusi. Asyraf yang duduk diatas kerusinya itu, menghadap ke dinding membelakangkan
meja pejabatnya. Memang sengaja dibuatnya begitu supaya orang yang ingin ditemuduganya nanti sedikit perasaan takut.

“Em.. Silakan duduk. Sekarang, sila nyatakan profil diri kamu. Semuanya.
 Segala-galanya mengenai diri kamu. Saya tak mahu ada satu pun tertinggal. ” Suara
 Asyraf agak tegas.
  
Eee.. sombong. Bajet bagus! Kalau ye pun nak tahu, pusing la
 kerusi tu menghadap aku. Ni tak! Eh... jap-jap...  Macam pernah dengar je suara dia ni.  

            “Kamu dengar  tak. Saya minta kamu terang kan apa tadi. Jangan lah lembab
 sangat.” Asyraf sudah mula sakit hati. Bila, soalanya tidak dijawab. Dia sememangnya
tidak suka orang yang lembab seperti ini.

            “Ye... Saya dengar. Nama saya, Puteri Nur Aleyah. Boleh panggil saya Nur.
 Umur 24 tahun. Tinggal di Taman Sentosa. Saya anak tunggal. Umi dah lama tak da..
 Cuma tinggal Ayah je. Tapi Ayah selalu outstation. So... dia memang selalu tak ada kat
 rumah. Jadi saya hidup sorang-sorang. Tu saja mengenai diri saya... Encik.... Asyraf.. ”

            “Eh. Hello.... saya bukan nak tahu pasal tu. Kamu ni tak pernah pergi temuduga
 ke? Saya nak tahu pasal latar belakang pelajaran kamu. Yang kamu cerita pasal keluarga
 kamu tu buat ape?!” bentak Asyraf.

            Huh... panas... panasnye hati.... nur merungut. Tetapi oleh kerana dia memang
 amat memerlukan pekerjaan sekarang, mahu tak mahu dia terpaksa juga bersabar dengan
 kerenah lelaki yang berada di hadapannya sekarang ini. Nur yang menarik nafas panjang,
 menjawab juga persoalan Asyraf itu.

            “Saya, belajar sampai SPM je.... En...cik...Asyraf......” jawab Nur sambil
 menunjukkan gaya seperti ingin mencekik Asyraf, bila menghabiskan ayat terakhirnya.
 Dengan tiba-tiba Aysraf memusingkan kerusinya menghadap Nur. Nur yang terperanjat.
 Cuba membuat selamba. Tetapi tiba-tiba dia mula perasankan sesuatu. Dengan serentak
 mereka berdua berkata “engkau...”

            “Oh... Si masuk air rupanya... patut lah lembab je, bila nak jawab soalan aku
 tadi.” Asyraf meraba-raba dagunya sambil melihat Nur atas bawah. Aysraf juga
 tersenyum sinis.

            “Apa masuk-masuk air ha. Kau tu katak puru tak tahu. Patut la aku macam kenal
 Je suara tadi. Suara katak macam mana lah aku tak kenal kan.” Dengan itu juga kedua-
 dua mereka serentak bangun dari tempat duduk masing-masing. Nur mengangkat-
 angkatkan kepalanya memandang Asyraf tanda tidak puas hati. Memang Nur seorang
 yang agak rendah. Tidak seperti Asyraf yang tinggi macam galah.  

            “ Ape?! Katak ye.... Security!!! ” Jerit Asyraf. Nur yang terkejut. Tiba-tiba diheret
 keluar dari pejabat Asyraf apabila telah diberi arahan oleh Asyraf untuk menghalau Nur
 keluar dari pejabatnya.

            Katak ye… katak.. sekarang kau yang jadi katak. Kena campak kat luar. Puas hati
 aku. Bebel Asyraf sambil berjalan kehulu-kehilir untuk sejukkan  hatinya yang sedang
 panas.

            “Eh lepaslah. Lepaskan aku. Tak faham ke. ” Nur meronta-ronta untuk
 dilepaskan. Ariel yang sejak dari tadi berada di bawah menunggu Nur, tiba-tiba nampak
 Nur ditarik seperti itu. Ariel dengan pantas bangun dari tempat duduknya, untuk
 menyelamatkan Nur. Memang sengaja Ariel datang menyelematkan Nur. Dalam kotak
 dikirannya, apabila dia menyelamatkan Nur nanti mesti Nur akan melihat dirinya seperti
 seorang putera yang menyelamatkan puterinya.

            “Lepaskan dia. ” Arah Ariel.

            “Baik Tuan. ” Dengan segera security yang telah diarahkan oleh Asyraf,
 melepaskan Nur apabila sahaja mendapatkan arahan daripada Ariel.  Nur yang
 sememangnya geram dengan Asyraf, nampak security itu seperti bola kecil yang ingin
 disepaknya dengan sepenuh hati agar hilang dari pandangannya.“Cik.. cik tak apa-apa
 ke..” tanya Ariel sambil merenung ke arah Nur, apabila dilihatnya Nur sudah kelihatan
 seperti gunung berapi yang tinggal masa sahaja untuk meledakkan lavanya.

            “Err.. tak de apa-apa. Terima kasih ya.” Jawab Nur. Tetapi walaupun soalan Ariel
sudah dijawabnya, pandangannya masih tertumpu kepada security  yang telah berlalu
pergi meninggalkan mereka berdua. Tetapi sebelum itu, sempat juga Nur mununjukkan
buku limanya kepada security itu. Menandakan ketidak puasan hatinya. Ariel yang sejak 
dari tadi melihat kelakuan Nur, hanya tergelak kecil.
  
            “Hai.. geram lagi ker... sampai saya yang selamatkan dia kat sini pun tak ingin
 dipandangnya...” Ariel tiba-tiba bersuara. Nur yang sejak dari tadi menunjuk-nunjukkan
 buku limanya kepada security yang sudah berlalu pergi dari penglihatannya, terasa
 dengan kata-kata Ariel. Dengan segera Nur melihat Ariel. Dan Nur tiba-tiba...       
           
****
maaf kalau hasil karya saya tidak sebagus mana, saya masih lagi hijau dan mahu belajar. ;)

Tiada ulasan:

Catat Ulasan